رواية ليالي الشكمان | بين الحارة والجامعة
قد يعجبك
ليالي الشكمان - الفصل الأول
في أحد الأحياء الشعبية حيث الأصوات المرتفعة، الأجواء الصاخبة بأصوات الباعة في الشوارع
والناس المزدحة في كل مكان حيث الشوارع الضيقة الغير المنظمة والمحلات الصغيرة التي تدل على بساطة أهل المكان
وضيق ذات اليد نجد الأطفال تلعب في الشارع
ثم نكمل السير الي أن نجد في إحدى الأماكن الضيقة حيث قطع غيار السيارات وأدوات التصليح والشحم والزيوت الآلات والمعدات
إحدى السيارات الموجودة بجراج الورشة البسيطة نجد شاب صغير الحجم وضعيف الهيئة لكن يستطيع تصليح اي نوع من السيارات كويس اوي
واكتساب محبة شعبية أهالي الحارة البسيطة وذلك لطافته وخفت دمه التي اشتهر بها
ثم نسمع نداء أحد الأشخاص علية وسمي الحاج راضي
هو رجل طيب في الستين من عمره مرح ويحب شكمان يعامله كأحد أبناؤه وكلاهما يعوض الاخر شكمان شاب يتيم والحاج راضي تركه أولاده سافروا الي الخارج
يأتي الحاج راضي من بعيد بسرعة وهو يلهث وينادي
راضي : اسطاااا يا أسطا شكمان في ناس عايزينك بره يابني
شكمان بعدم فهم : هما مين دول يا عم راضي هو يعني حد عايزيصلح عربيته خلاص أنا طالع شوف عايزين ايه
العم راضي ابتسامة خبيثة :هو أنت هتطلع ليهم بره أنت كدا كلك شحم زيت ومبهدل كدا دا ماينفعش روح أغسل وظبط نفسك كدا لازم تكون حلو ومهندم كدا يعني أنت أي حد دا أنت الاسطي شكمان أحسن ومكانيكي سيارات في كل شبرا
شكمان بضجر وغيظ مكتوم احتراما وحباً لهذا الرجل الطيب
خلاص ياعم راضي يعني رايح أقابل اللي يحرر فلس*طين
يعني اهو واحد سيارته عطلانة وأنا هصلحها اذن مفيش داعي انا شغلي وسط السيارات الزيت والشحم ياعم راضي وأنا هطلع زي ما أنا هشوف المشكلة في السيارة وبس خلاص
ياعم راضي يعني مش ضروري أغسل أو أعمل حاجة ويسير ناحية باب الورشة ليرى الشخص
لكن العم راضي مقاطع اياه :
يا شكمان يا بني الطريق مش كدا الطريق ناحية المكتب ليكمل بفخر وفرح كأنه أخذ جائزة عن إنجاز لهذه السنة لأن أنا دخلتها المكتب أحضرت لها العصائر الأطعمة وتركتها تستريح على ما أنا أنادي عليك
شكمان استغراب واستنكار :هو صاحبت العربية واحدة ست يعني مش راجل يعم راضي ودي إزاي تدخلها كدا
دي واحدة ليها سمعتها وكمان مش ينفع كدا الحارة تقول ايه عني وعنها
العم راضي بهدوء وطيبة : يقول ايه بس يابني دا انت زينة شباب أدب وطبية أخلاق عارف يابني انا لو كان عندي بنت كنت جوزتها ليك بدون تفكير
قال وأنت تقول الحارة تقول ايه
شكمان باستفسار وتفكير : يعني هي مين اللي عايزة يصلح السيارة دي واحدة نعرفها يعني ولا زبونة أول مرة
العم راضي برفض قاطع :لا برده مش هقول هي مين يااالا روح أنت شوفها عايزه ايه بأسلوب حلو أنا عارف ان أنت هتفأجا بس لازم إن أنا عامل الواجب وزيادة ياالا بقي بسرعة
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في مكان تاني حيث التحرر والعلم الكل يختار طريقه الذي يسلكه الذي يرفعه من قيمته وشأنه وأو يخفضه من قدر ويحط من نفس صاحبه انه عالم الجامعة
عالم أشبه بحر قد تجد درر وجواهر
وقد يأخدك التيار الي ما لايحمد عاقبته ونهايته نسير أروقة الطرقات نجد صور تربية وأخلاق في الزي والحديث و الاحتشام
خرجت من بيوت رجال عرفت كيف تصون نفسها
كيف ترفع من منزلة أبيها وأخيها ورجال عائلتها أجمعين، كيف تغلى ذاتها في نفسها قبل الآخرين ونجد صور أخرى تشمئز منها النفوس السوية التي تربت على الأخلاق واحترام وتقديرالذات أشخاص خرجوا من بيوت أشباه رجال لا يتصلون لرجال باي صفة
حيث هم من أسوأ الناس وأحقر قدر وحتى ان علو بمال وجاه و سلطان
نرى فتاة جميلة للغاية من الاول تحمل (راية اجعل من يراك يدعو لمن رباك)
قصيرة نوعا ما ذات ليس بنحيف وليس بالثمين الجسد المثالي لطولها مع شعرها البني الحريري عيونها الرمادية انها الجميلة الفاتنة ليالي
تبلغ من العمر ٢٥ عام معيدة بكلية الهندسة الميكانيكيه
أحد الطلاب : دكتور ليالي لو سمحتي ممكن حضرتك تشرحي ليا النقطة دي بس لان مش فاهمها خالص وهي صعبة اوي يا دكتور
ليالي بهدوء و بساطة وقد بدأت الشرح بطريقة سهلة ومبسطة ثم تحدثت بصوت هادي وجاد :
بعد كدا مفيش شرح غير في السكشن مفهوم يا باش مهندس ولا لا أتمنى إن المواقف دا مش يتكرر تانى تمام
ويقاطع تحديثها من الطالب صوت غريب يقول : دكتور ليالي. ياااااا دكتور ليالي لو سمحتي ممكن رقم أخو حضرتك لو مفيش مانع
ليالي بهدوء : بعد اذنك يا دكتور يا رايت تبطل توقفني كدا تاني لان دا مرفوض بالنسبة ليا لتكمل بسخرية استهزاء أظن سمعة حضرتك مش مشرفة اطلاقا تمام تتركه وتذهب
---------------------
نذهب في مكان حيث النظام والهدوء البساطة في المكتب بذلك الورشة البسيطة حيث يوجد مكتب أشبه بطولة أمامها مقعدين وفي الزاوية الأخرى نجد اريكة متواضعة تجلس عليها فتاة ذات ١٨عام
ليس من عالم البشر وكأنها هبطت من السماء بعيون الزرقاء بشرتها البيضاء الجميلة وغمازتها اليسرى
---------------------
ليالي بنت جميلة بعيون رمادية وغمازة في الخد الشمال ٢٣ سنة معيدة في كلية الهندسة الميكانيكية
في حارة شعبية تحت احد السيارات يعمل شاب متغطي الشحم ويسمع نداء احد العمال يقول معلم شكمان يا معلم شكمان البت الحلوة بتاع كل مرة مستنية برة جانبك يا معلم يا سيد المعلمين
شكمان طيب يا عم راضي هخلص اللي في أيدي وبعدين اشوف عايزة ايه
راضي بغضب وعصبية قوم يابني ربنا يصلح حالك يهديك يابني البنت حلوة وشكلها بتحبك مضيعهاش من ايدك
شكمان بهدوء ورزانه خلاص يا عم راضي مش هينفع اللي في دماغك دا ابدا وسبني بقا عشان اروح ليه بدل ما هي واقفة برة
راضي بفرح وفخر لا ما انا طلبت ليه اكل وعصاير ودخلتها المكتب بتاعك
شكمان بغيظ مكتوم بقا كدا ينفع يا عم راضي هو في حد بيدخل المكتب يعني ولا ايه
راضي بطيبة رضا نفس يبني دا انسانة نضيفة وحلوة من جواه واكيد هتشوف الحلوة اللي جواك
شكمان بهدوء صبر عارف يا عم راضي بس مش هينفع خالص يا عم صدقني ودلوقتي سبني عشان اشوفها
في المكتب الخاص بشكمان
نجد فتاة اقل ما يقال عنها أنها ملكة جمال متوجه على العرش الجمال تملك عيون زرقاء وشعر اسود فحمي زغماتين في خديها تبلغ من السبع عشرة عاما
--- فلاش باك منذ عشرة اعوام ---
في سيارة في منتصف الطريق تتعطل بسبب تعطل السياره في مكان شعبي للغاية وتحول البحث عن المساعدة ويدخلها بضع الأشخاص عن الاسطي شكمان وتذهب بصحبة الصغيرة ابنتها ذو السبع اعوام
--- نهاية الفلاش باك عودة للوقت الحالي ---
يدخل شكمان المكتب ويجد الفتاة
ينحنح بحرج ويضع نظره بالأرض بس زيها المدرسي القصير للغاية ويقول
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مساء الخير يا أنسة لبني
لبنى بكسوف وحرج من كثرة حضورها أهلا بيك
شكمان بهدوء وثبات اتمنى ان يكون مفيش اي مشكلة في عربيتك يا هانم
لبنى باحراج وخجل لا ابدا مفيش اي مشاكل بس يعني قصدي هو
شكمان باصرار ومقاطعة
اعتقد نورتي يا انسة تقدري تروحي
لبنى بكسوف تمام بس متنساش ابدا
شكمان بحزن ووجع حاول اخفاءه يارايت اقدر انسي
يتركها ويذهب
في جامعة القاهرة في قسم هندسة ميكانيكية
نجد ليالي تشرح لبعض الطلاب الناقص مع بعضهم وتذهب وهي بعد كدا مفيش شرح غير في السكن مفهوم تذهب وتتركهم
هو دكتور يا دكتور ليالي لو سمحتي ممكن رقم اخو حضرتك يعني مفيش مانع
ليالي بعد اذنك يا دكتور معتز اتفضل دا الرقم
معتز متشكر يا دكتور
وتذهب وتتركه
في منزل بالحارة الشعبيةنجد ليالي تقف في المطبخ وتحضر الطعام وتبدأ بالأكل تبدأ بالدراسة تحضير الماستر
في الليل بورشة تذكر ما حدث فلاش باك لعشرين عام
هو. اووووف بقا انا كرهت حياة الفقر معاكي كلن اخد الولد من اسيبك انتي البنت دي مهي سبب الفقر انا هروح القصر اخد ابني يالا يا ليث يا حبيبي الطفل ذو السبع اعوام
ليث براءة وطفولة مامي وليل هيجو يا بابي معانا
محمد بجحود وبرود لا يا حبيبي احنا بس هنروح وهما هيجو بعدنا ماشي
ليث ماشي يا بابي مع السلامة يامامي مع السلامة يا ليلو
يبدأ شكمان على تصليح السيارات المطلوبة منه ينتهي عند منتصف الليل
ياتي له شخص يقول له...........
ليرد شكمان اه ياراجل يا خرفان
بتبع في الفصل الثاني
خيال بجد❤❤❤
ردحذف💘M
ردحذفحلوه
ردحذفبشكر الجميع على التعلقيات بس أتمنى أراكم جميعا
ردحذف💖
حذفمفيش وصف حرفيا💞💞
ردحذف