window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-E83B0XCGHP'); روايه ليالي الشكمان 2 (الفصل الثاني) روايات | موقع القرائه العربي: روايه ليالي الشكمان 2 (الفصل الثاني)

شارك

روايه ليالي الشكمان 2 (الفصل الثاني)

ليالي الشكمان 2

2024, هايانا المحمدي

اجتماعيه

مجانا

الرواية بتاخدنا بين تفاصيل الحارة الشعبية، وشخصياتها اللي كل واحد فيهم عنده هدف أو مصلحة، وبين عالم الأثرياء اللي مليان نفاق، زي عيلة الألفي. وسط كل ده، شكمان بيلاقي نفسه محاصر بماضيه المزور وقراراته القديمة اللي بدأت تطلع على السطح الرواية فيها صراعات بين الخير والشر، الطموح والجشع، الفقر والغني

مسلم

ضابط صلب وشديد، بس عنده ذكاء وضمير. بيتدخل في قصة شكمان بسبب الخناقة مع المعلم لحمه

ليالي الألفي

بشمهندسة متعلمة وجميلة. بتواجه ضغط كبير من المجتمع والطمع اللي حواليها

المعلم لحمه

جزار غني يطمح الي الزواج بليالي وان يرزق بولد
تم نسخ الرابط

ليالي الشكمان - الفصل الثاني

في الحارة الشعبية في أحد المناطق أكثر جمالا وتنظيم مقارنة بباقي مناطق الحارة يوجد محلات جزارة المعلم لحمة


شخص ضخمة الهيئة ذو كرش كبير يشبه كرش الحامل في الشهر التاسع رجل في الخامسة والأربعين من العمر متزوج ثلاث مرات وعنده تسع بنات وعايز يتزوج الرابعة حتى تأتي له بالولد الذي سيزين حياته كما يعتقد


المعلم لحمة بسماجة وثقل دم وتكبر : اتفضل يا معلم شاهين


واد يا بندق تعالي شوف المعلم يشرب أيه


يقول المعلم شاهين : لا مفيش مش عايز اشرب حاجة روح انت يا بندق، المعلم لحمة أشوف عايز إيه، اتفضل


يا معلم كنت عايزني في ايه


المعلم لحمة بجدية :بص يا معلم أنت صحبي وكبير المنطقة هنا وأنا شايف إن الست الباشمهندزه لازمها راجل


وأنا عايزمره تجيب ليا الواد اللى مستنيه من الدنيا بدل النسوان الهم دول اللي خلفتهم كلها بنات


المعلم شاهين بحكمة :بص يا معلم هلا هلا على الحق والحق هلا هلا الست بشمهندسة متعلمة ومنورة في


الجامعة لسة اول مرة تتزوج، فأكيد هتكون عايز شخص زيها متنور ومتعلم وأنت يا معلم لحمة مش متعلم غير الدبلوم


المعلم بإصرار مقاطعة أنا هعيشها في الشقة في دور لوحدها مش هتحتاج حاجة


المعلم بإصرار مقاطعة أنا هعيشها في الشقة في دور لوحدها مش هتحتاج حاجة


💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗


في الورشة عند شكمان


العم راضي :أنا عايز أقولك حاجة بس مش تعصب نفسك يا بني، المعلم لحمة بعت الصبي بتاعه عشان يشوف إذا كنت موجود ولا لا بس أنا مش كنت موافق أقول يجي الا لما أعرف رايك يا بنى


شكمان :عايز ايه المعلم مش ايجار الورشة بيدفع كل أول شهر مقدم كمان عايز ايه تاني


العم راضي والله ما اعرف يا بني بس أنا مش مطمئن لزيارة الراجل دا بس هنعمل إيه أكل العيش بقا


شكمان: خلاص يا عم راضي لما يجي دخله المكتب


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


العم راضي بضجر وغيظ مكتوم: منور يا معلم لحمة اتفضل الاسطي مستني في المكتب اتفضل


المعلم لحمة بسماجة وتكبر: طبعا احنا معلمين زي بعض أكيد لازم نتفضل على المكتب ويذهب الي المكتب ويدق الباب


بينما العم راضي يقول في سره :ام راجل لطخ بصحيح


بينما في داخل المكتب كان شكمان يعمل على بعض الأوراق يقطعه الدق الباب يقول :اتفضل ثم يدخلوا ثم يجلسوا بعد أن سمح لهم شكمان بالجلوس على المقاعد أمام الطاولة المقابلة لمقعده ليكون في مواجهته


ليقطع الصمت المميت ذلك صوت ضحكات المعلم لحمة السمجة وهو يقول: مش ناوي تسالني اشرب ايه يا اسطى شكمان دا أنت ابو الواجب كله


ليزفر شكمان بضجر وملل من تلك الزيارة الغير مرغوبة اطلاقا :يقول يارايت يا عم راضي كوبايتن قهوة سادة


ليردف المعلم لحمة بصدمة : قهوة سادة ايه ياعم شكمان دا بدل ما تقول كوبايتن شربات دا أنا جاي في فرح حتي


ليكون الصدمة الأن من حق شكمان المعلم راضي


شكمان بضجر وغيظ مكتوم محاولة اخفاء غضبه ابعاد الشك عن رأسه ويررد بسخرية استهزاء : أخبار مفرحة مرة واحدة ليه سيادتك قررت تبيع الورشة ليا دا بدل حوار الايجار دا


المعلم لحمة بغرور :لا طبعا دا احنا هنكون نسايب الورشة دي وكل المحلات المنطقة البيوت اللي هي ملكي بتكون تحت آمر الباشمهندزه لأجل بس ننول الرضى


شكمان بغباء مصتنع : بتقول ايه مش فاهم نسايب إزاي؟


ليردف المعلم لحمة بغرور وفخر كبير كانه سليل المجد ومحررالاقصي :لا ما أنا بطلب منك إيد الباشمهندزه ليالي عشان أتجوزها وأستتها في البيت عشان تجيب الواد بدل ما هي دايما في سفر وشغل وجامعة دا أحنا مش بنقدر نشوفها كتير


على الجانب الاخر كان هناك أحد البراكين أو القنابل المؤقتة في انتظار نزع عنها صمام الأمان وقد كان


حديث الاخير في ذلك الفتيل الذي أشعل براكين غضب شكمان ليرد قائلا


جري ايه يا راجل يا خرفان بقا أنت عايز أختي أنا الباش مهندسة ليالي تجوزك أنت دا أنت كرشك ولا كرش الحامل في التاسع وكمان متجوز ثلاثة يعني أختي تكون الرابعة


يبدأ المعركة الطاحنة التي يكمن أن يتخيلها انسان رغم نحافة جسدة وقصر هذا الشاب الا ان مهارة القتالية جعلت الاخير الضخم الهيئة طويل القامة لايقوم الأرض بسبب قول لكماته


لم ينقذه من براثين يده الا الشرطة التي أتت بعد اتصال صبي المعلم بهم ومحاولات العم راضي الفاشلة في تهدئته رغم فرحة العم راضي بما حدث لذلك المغرور السمج


فالان فقط لاأحد يستطيع التعرف عليه المدعو المعلم لحمة من كثرة اللكمات و الضربات التي توجد بوجه و الد*ماء المغطية لملامحه


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


في مركز الشرطة


الضابط مسلم : بص بقا يا روح أمك أنت معصبنيش أنا أصلا خلقي في مناخيري أنت أصلا قدامك حلين


الأول تعترف والثاني تتعرف برده ما هي كذا كدا القضية لبساك لبساك وتعترف بما يرضي الله ولا وتعترف بما لايرضي الله


السجين بدموع وندم :ايوه أنا قتلتها بس عارف ليه عشان خائنة والعقاب الوحيد الخيانة هو الموت


بيدا بضحكة بهسترية أيوه قتلتها أيوه قتلتها هههههه هههههه ههههه


الضابط حازم بتأثر:الله يكون في عونه كانت خاينة مش مراعية اللي كان بيعمل كان بتخونه مع أي حد يرمي ليها اي فلوس كانت كلبة فلوس


ليقول بعد خروجه من التفكير مخاطبة الجالس بجانبه :اكتب يابني يحول المتهم الي هئية كشف الامراض النفسية والعقلية لكشف على سلامة قواه العقليه


ليردف بصوت عالي :يااا عسكري ياااا عسكري


ليدخل العسكري بجدية مقدم التحية العسكرية:يقول تمام يافندم


الضابط مسلم : خذ المتهم على دخلي اللي بعده


ليقول العسكري :دي مشكلة اثنين من الحارة واتشكلوا سوا


ليردف حازم بصوت جهوري مهيب بث الرعب في قلب ذلك العسكري و الكاتب الذي يجلس بجانبه : عسكري على شغل ودخلي اللي بره بسرعة بدل ما تتحول على التحقيق مباشره


الضابط بعد دخول شكمان


الضابط مسلم : بطاقتك الاسم والسن و عنوانك


شكمان :اتفضل البطاقة يا حضرة الظابط الاسم ليث الألفي والسن ٣٠ سنة و العنوان شارع الأمير بيت 7 حاره العباسيه


الشهرة الاسطي شكمان


المعلم لحمة مقاطعة :دا كدب دا واد كحيان اكيد ميعرفش العائلة الألفي دي دا رافع رأسه بأخته الباشمهندزه


بس !


قاطعه صوت مسلم الصارخ بغضب: جري ايه يا روح أمك هو أنت هتعدل على الحكومة ولا ايه دا كلام في البطاقة


وينادي على العسكري يطلب منه وضع في الحجز، ويكمل بهدوء ما هو قولك فيما منسوب إليك؟


ليرد شكمان بهدوء غريب وغموض : حضرة الضابط :زي ما سيادتك شايف هو طلب ايد اختي للجواز دون مراعاة لأي فروق وكمان حاول استفزازي رغم رفض بهدوء لكن هو كان مصر على تصرفاته


رغم أن ه متزوج ثلاث مرات وعنده تسع بنات وعايز ليالي اختي الرابعة عشان الواد رغم اني الكلام دا خرافة أن الرجل هو المسئول عن تحديد جنس المولود مش الست


كما الحديث الشريف أسرار الإعجاز العلمي في ديننا الحنيف


اسرار الاعجاز العلمي في ديننا الحنيف : الرسول الكريم فسر كيفية تشكل جنس الجنين قبل الطب الحديث


فسر الرسول صلى الله عليه وسلم احد أهم الاكتشافات الطبية الحديثة وهي كيفية تشكل جنس الجنين أثناء التزاوج بين الرجل والمرأة


وهو إن دل على شيء فإنما يدل على أن الرسول صلى الله عليه وسلم «وما ينطق عن الهوى إن هو إلا وحي يوحى»


وأنها معجزة وهبها الله تعالى لرسوله ليقطع الطريق على كل مشكك بنبوته صلى الله عليه وسلم


روى الإمام مسلم والإمام أحمد عن ثوبان، جاء عبد الله بن سلام وهو حبر من أحبار اليهود يسأل الرسول صلى الله عليه وسلم فنَكت الرسول عليه الصلاة والسلام بعود معه ثم قال: سل، فسأل الحبر عن مكان وجود الناس يوم القيامة ثم أول طعام أهل الجنة ثم قال: صدقت وجئت أسألك عن شيء لا يعلمه أحد من أهل الأرض إلا نبي أو رجل أو رجلان، فقال رسول الله عليه الصلاة والسلام: ينفعك إن حدثتك؟ قال اسمع بأذني، جئت اسألك عن الولد؟ فأجاب الرسول عليه الصلاة والسلام: ماء الرجل أبيض وماء المرأة أصفر، فإذا سبق ماء الرجل ماء المرأة(وفي رواية إذا علا) نزع الولد إلى أبيه(وفي رواية ذكرا بإذن الله) وإذا سبق ماء المرأة ماء الرجل( وفي رواية إذا علا) نزع الولد إلى أمه (وفي رواية أنثى بإذن الله)


فقال اليهودي: صدقت وانك لنبي ثم انصرف، فقال الرسول عليه الصلاة والسلام: لقد سألني هذا الذي سألني عنه ومالي متى علم بشيء منه حتى أتاني الله به.


ليرد مسلم وهو مبهور من طريقة تفكيره : اللي يسمع كلام مش ممكن يصدق إن أنت من عائلة الألفي ويطلب من الكاتب قررت أنا الضابط مسلم العادلي الإفراج عن المتهم ليث الألفي الشهير بشجكمان بكفالة قدرها عشرة الف جنيه و


بضمان محل إقامته


ليلتفت إليه قائلا ابتسامة مغترة :أنا أصلا ميشرفنيش٠ أكون من العائلة دي أصلا ويذهب بينما يفكر مسلم في شيء آخر يقول هو أمتي رجع ليه اتصرف وكأنه ميعرفنيش أكيد حاجة غلط ويجري اتصال حضر ليا كل المعلومات عن ليث وازي نزل مصر وأمتي كل حاجة مفهوم


ويجري اتصال آخر يقول :أهلا أهلا الوحش احنا لازم نتقابل ضرورى يا وحش شكل أبواب الماضي تنفتح على مصراعيها ومش قوة هتوقف اللي بيحصل أبدا


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


في الخارج يسير شكمان او المودع ليث بهدوء و بداخله نيران ويحدث نفسه :أنا مش عايزة حاجة من العائلة دي هي ماتت بالنسبة ليا ويشرد في ما حدث بالماضي


فلاش باك


قبل أحد عشر عاما في أحد الأزقة البعيدة نجد فتي يتلف حول هنا وهناك وكأنه يحتفي حتى لايعرف أحد بوجوده يدخل الي مكان أشبه بـ زقاق صغير ويحدث شخص ويقول :أنا عايزك تزور ليا آوارق رسمية بأسم ليث الألفي


فيرد الآخر ليث الألفي مرة واحدة دا أنت عشمان اوى كدا ودا أنا اروح في كلبوش وش ليرد شكمان بهدوء وغموض لا تقلق محدش هيعرف أصلا كدا كدا ليث الألفي بره مصر من زمان


وأنا كدا وكدا هعيش في الحارة بدون ما حد يعرف وكمان أنت هتاخد كتير في المصلحة دي عشرين ألف جنيه أيه رايك؟


ليرد المزور وقد اغره العرض يقول :خمسة وثلاثين وأفكر لينظر له بتردد يقول أربعين ألف يكون شغل الحكومة نفسها متعرفوش


يوافق الرجل بعد اصرار على شكمان ان لو حدث شي هو لن يتدخل اطلاقا لانه لن يتورط مع الحكومة


نهاية الفلاش باك


في مكان آخر حيث عالم آخر عالم من الثراء والغنى الفاحش والقصور والحدائق الغناء والحرس والخدم والحشم الذي إن دل على شي يدل على ثراء مالكه نجد رجل في الخامسة والسبعين


يبدو عليه القوة الهيبة يقرأ الجريدة الصباحية بكل نشاط بعد أن أنهى التمارين الرياضة ينادي بكل غرور على رئيسة الخدم صارخا


الشخص : ياااااا فتحية ياااا فتحية ، الفطار يافتحية بسرعة


ويردف قائلا بكل غطرسة غرور كأنه يتحدث عن عبيد ليسوا بشر من لحم ودم :ايه الخدم دول أنا طردهم النهاردة كلهم على أيدي بدون أي استثناء


وتأتي فتحية مسرعة خوفا من بطش سيدها الظالم الذي لايرحم :آمرك يا راجح بيه الفطار جاهز تحب أجهزه على السفره دلوقتي ولا استنى شويه


راجح ببرود وعدم اهتمام :لا جهزيه وصحي الهانم عشان تفطر معايا بسرعة


لتقول بسرعة :آمرك يا راجح بيه


ليقول راجح :روحي بسرعة مش تنزلي من غير الهانم


لتقول الخادمة بعد أن فاض٠ بها الآمر من تحكمات ذلك الرجل لولا تذكرها مسئوليات التي تحملها على عاتقها لترك العمل عنده منذ زمن تقول بهدوء مصطنع :آمرك يا راجح بيه أي أوامر تانية


ليرد بكلمة واحدة هي لا


يتركها ويذهب إلى طاولة في الطعام


💓💓💓💗💗💗💗💓💓💓💓💓💓💓💓


في الأعلى نجد الملاك الصغير ذات العيون الزرقاء وتمسك دفترها الصغير الذي هو أخر ذكريات من والدتها يا ساقي الخمر لا تحسبن نفسك آمن


فكم من ناسك قد ضل الطريق


أحمد الله تزد بيه خير فالحمد لله رزق تاني


أرض بأحداث الليالي فما لك سوف الرضى ونيس


وتضع القلم وهي تقول لا وحش خالص ايه دا تقوم بقطع الأوراق وهي تقذفها دون تنظر ليصدم بوجه الخادمة


التي جاءت تناديها فتقوم لتقول : اعتذر اسفة مش كان قصدي والله بس انا مش لاقيه حاجة أكتبها وأنتي عارفة البيت ممل اوي وكمان مش عارفة أعمل إيه أخويا زي ما أنت عارفة بارد بشوف المشاعر والتعبير عنها عنده صعوبة في دا


لتقول الخادمة بشيء من التردد وداخلها تدعو أن تستطيع تلك الفتاة المعروفة بصحبة الصالحة إن تساعد على أفضل :في واحدة من حفيداتي بتحضر محاضرات في الدين والثقافة لبنت كدا أسمها الصحبة الصالحة على النت منها ايه رايك بتكون حاجة جديدة ايه رايك يا هانم


وتردف الفتاة : يووه يا دادة اسمي لبنى بس يا دادة بلاش٠ ارجوكي


وتردف الخادمة :٠يا لبنى هانم يالا عشان راجح بيه مستنياكي علي الفطار قال منزلش غير معاكي


في الأسفل


الجد راجح :ازيك يا أميرتي الحلوة اقعدي افطري كدا عشان في عريس متقدم ليكي يا رايت اخوكي اللي بيعمل القصر معاملة الاوتيل دا يكون موجود ماشي


لترد لبنى بهدوء محاولة امتصاص غضب الجد :الحمد لله يا جدو بس أنا لسة صغيرة مش بفكر في الجواز وكده وعايزة اكمل دراستي أكون أشهر جراحة قلب


الجد بغضب : هو أنتي كمان تدخلي الطب أمال مين هيمسك الشركات العائلة وكدا وكمان مش بتفكري في الارتباط لية دا مش جواز على طول لسة خطوبة


لبنى بدلع على الجد وهي تقبل خده وتقول :جده حبيبي وروحي وعمري وحياتي كلها انت عارف السبب اللي مش عايزة ارتبط عشان اقتربت لتقول سر حربي عشان أنا بحبك أنت يا حلو بخصوص الشركات أنت عندك أحفاد غيري أخويا يعني مش متوقف يعني بس أنت بتدلع


تتغير ملامح وجه الجد يصبح بركان من الغضب : قصدك من فيهم اللي أمهم كان خادمة ونامت مع ابن صاحب القصر وعملت معه علاقة في الحرام عشان تحمل منه فاكرة انها لم تحمل كدا ممكن تخليني أتعرف بيه وتجوز ابني دا أنا اتبرأ منه ولا اللي كان عامل نفسه شخصية مهم وهو مجرد حتى ضابط ولا راح ولا جيه


أنا فعلا معنديش أحفاد غيركم أنتو وبس ويذهب يتركها إلى الشركه


لتزفر بغضب :نفس الفروق التطبيقية ونفس الأفكار مفيش حاجة بتغير ليصدح رنين هاتفها الخلوي


لبنى : أهلا أهلا باللي بالأخ العزير اللي بيعمل القصر معاملة الاوتيل و ماشي بمبدأ زروني في السنة مرة حرام تنسوني بالمرة هههههه هههههه


لتقول بدلع مصطنع سوري يا بيبي المتصل بضحك : هههههه ههههه ههههه والله انتي مشكلة بس عسل يا لوبي ههههه


لبنى قد احمر خديها من الغضب فأصبح شكلها لطيف للغاية : بلاش تقول الاسم دا تاني عشان يعصبني مفهوم ولا لا


المتصل بمرواغة وغموض : عشان بيعصبك ولا عشان الباشا كان بيقولك مش تخلي حد يناديك بيه


وتردف بمكر كأنها عرف خيوط اللعبة : لاااااا حبيبي دا يجي برده ياااااا هههههه بلاش٠ بقا عشان تعرف اني أحسن منك ويقاطعها صوت إغلاق الهاتف تيييييت تيت تييت


العالم اجمع بالنسبة لها وتنظر لهاتف لتجد رسالة منه متحاولش تفكيري كنت عملت فيكي ايه بس لو قولتي لان مشرطي مكنش هيسيب حتى عشان يتعرفوا عليكي منها


لتقول هههههه هههههه الواد اللي اسمه أخويا دا بيحبني اوي وتصعد للغرفة لحضور المحاضرة الالكترونية لتلك الفتاة الدعوة الصحبة الصالحه


💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗


عند مسلم يقرأ الملف الذي يؤكد عدم عودة ليث الألفي من الخارج اطلاقا كان يريد أن يلقى القبض على شكمان بس تزوير الأوراق الرسمية لكن أراد أن يكون دائما كما علمته أمه لا يظلم وحتى إن تأكد ليتأكد مرة أخرى بعد (فالظلم ظلمات الى يوم القيامة)


ويجري اتصال يقول : نفس المكان يا وحش ويغلق الهاتف


عند مكان البحر


مسلم بحب ود لذلك الشخص : ازيك يا وحش وحشتيني اوي


ليرد الوحش برود وغرور: تمام اللي بعده


مسلم بجدية وثقة اكتسابها من عمله: متأكد يا وحش اني ليث منزلي مصر بعد سفره لأمريكا تاني خالص


الوحش بثقة و تأكد: أكيد أنا لسة مكلم الحارس الشخصي بتاعه بس اللي مستغرب منه إن ليث لحد دلوقتي ماخدش رد فعل خالص دا لا طريقه ولا شخصيته اللي بتسامح وكدا


مسلم بعدم اهتمام في الوقت الحالي :طب شوف الملف دا قول رايك في المعلومات اللي كلها من مصادرها الموثوقة


لينظر إلى الملف تتسع ابتسامته ويقول شئ………….


لينظر له مسلم كأنه قرأ أفكاره التي تسربت إلى عقله خوفا عليه مما حدث له سابقا ليكمل : لا مش ممكن اللي بتفكر فيه


حقوق الطبع والنشر محفوظه للناشر
الفصل الثالث

تعليقات

إرسال تعليق

Pages

Subscrip